Online svět je stále rychlejší a designovaný tak, aby čím dál víc upoutával naši pozornost. Proto je užitečné vyhradit si se třídou čas na vědomou práci s informacemi a zamyslet se nad způsoby, jak se nám mediální sdělení předkládají.

Během programu třída prozkoumá stanoviště plná dezinformací. Zamyslí se nad mediálními sděleními a otestuje několik metod ověřování faktů. Na začátku se žáci rozdělí do skupin, ve kterých budou rozpoznávat a poté i vytvářet bulvární titulek. Lektoři jim ukáží, jak zkoumat důvěryhodnost informací díky online mapám i vyhledávání na internetu pomocí obrázků. Dále je čeká analýza několika typů mediálních sdělení. Na závěr si žáci společně otestují limity lidského vnímání pomocí několika aktivit. K dispozici budou mít tablety, ale můžou pracovat i s vlastními smartphony. Program není vhodný pro nižší ročníky, jelikož se zde pracuje ve větší míře s textovým materiálem.

Učivo podle RVP ZV: pěstování kritického přístupu ke zpravodajství; rozlišování zábavních („bulvárních“) a informativních prvků mediálního sdělení; hodnotící prvky ve sdělení (výběr slov a záběrů); objasňování cílů sdělení; různé typy a funkce mediálních sdělení, rozdíl mezi „faktickým“ a „fiktivním“ obsahem sdělení; negativita mediální komunikace jako jeden ze zezábavňujících principů; identifikování postojů a názorů autora v mediovaném sdělení; výběr výrazových prostředků pro tvorbu sdělení; prostředky pro vyjádření či zastření autorova stanoviska a pro záměrnou manipulaci s příjemcem sdělení.

Učivo podle RVP SOV: práce s rozmanitými prostředky informačních a komunikačních technologií; práce s běžným základním i aplikačním softwarem; používání nových aplikací; získávání informací z otevřených zdrojů, zejména internetových; využívání prostředků ICT k práci s informacemi z různých zdrojů; nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaným informacím; význam mediální gramotnosti.

Objednat program