Ukončené projekty
TechEthos
- Období realizace: 2021 - 2023
- Nositel projektu: Austrian Institute of Technology GmbH
- Místo realizace: EU
- Efektivní etické řízení nových technologií.
Nové a vznikající technologie s sebou přinášejí nové etické výzvy a společenské důsledky. Partneři v projektu TechEthos vypracují pokyny, které umožní přijetí nejvyšších etických standardů na úrovni EU i na mezinárodní úrovni. V tomto úsilí hrají členové Evropské asociace science center klíčovou roli při pochopení a dalším rozvoji společenských perspektiv. Role iQLANDIE je vytvářet program, akce, výstavu pro veřejnost a jejich prostřednictvím vytvářet hloubkové analýzy dialogů umožňující zachytit společenské povědomí.
TechEthos posílí klíčovou roli Evropské unie jako průkopníka etiky v oblasti nových a vznikajících technologií. Tyto technologie s sebou přinášejí nové etické výzvy a společenské důsledky, které je třeba řešit. V rámci projektu budou vypracovány pokyny pro vývoj a zavádění těchto technologií s cílem zajistit nejvyšší etické standardy na úrovni EU i na mezinárodní úrovni. Bude proveden průzkum horizontu s cílem určit tři nebo čtyři nové technologie s velkým socioekonomickým dopadem. Poté určí a analyzuje etické otázky, které vybrané technologie vyvolávají, a pomocí scénářů a mediální analýzy prozkoumá názory a postoje odborných i laických zúčastněných stran k těmto technologiím a jejich etickým dopadům.
Horizon 2020 Research and Innovation Programme under Grant Agreement no. 101006249.
TechEthos has received funding from the European Union.
Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje I (NAKAP LK I)
- Období realizace: 1. 7. 2018 – 31. 8. 2020
- Nositel projektu: Liberecký kraj
- Místo realizace: Liberecký kraj
- Registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_034/0008498
iQLANDIA byla v projektu „Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje I.“ zapojena v roli partnera s finančním příspěvkem. Podílela se na plnění klíčové aktivity č. 2 Podpora polytechnického vzdělávání, podaktivity: Dny pro žáky SŠ v návaznosti na RVP a ŠVP a Metodické centrum pro pedagogy ZŠ na podporu badatelsky orientované výuky. V době realizace projektu vzniklo 7 výukových programů pro žáky SŠ. Tyto vzdělávací programy kladly důraz na mezipředmětové vazby a badatelský přístup k výuce, která probíhala ve skupinách s podporou pracovních listů a moderního vybavení. Speciální vzdělávací programy navštívilo během 2 let téměř 150 školních skupin. Expozice byly doplněny desítkami didaktických pomůcek.
Jediný zásadní problém během realizace projektu vznikl v souvislosti s dočasným uzavřením škol. A omezenými možnostmi mimoškolních aktivit z důvodu pandemie Coronaviru. Našli jsme však řešení v podobě nabídky výukových programů on-line, konkrétně programy Nanoden a Jaderný program. Metodické centrum pro pedagogy ZŠ proběhlo formou webinářů.
Tento projekt byl spolufinancován EU.
Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje II (NAKAP LK II)
- Období realizace: 2021 - 2023
- Nositel projektu: Liberecký kraj
- Místo realizace: Liberecký kraj
Tisíce žáků se v letech 2021 - 2023 zapojují do aktivit projektu NAKAP LK II, jehož témata vycházejí z prioritizace Krajského akčního plánu.
Projekt je realizován na základě partnerství Libereckého kraje a 39 středních škol, IQLANDIA, o. p. s., Malé techniky z. ú., Technické univerzity v Liberci, Nadačního fondu LISTEM 21, 4 pedagogicko-psychologických poraden a Krajské vědecké knihovny v Liberci, p. o.
Hlavním cílem projektu je systémově zvýšit kvalitu vzdělávání v Libereckém kraji na úrovni MŠ, ZŠ a SŠ.
- Prvním z dílčích cílů projektu je metodická podpora pedagogů v oblasti polytechnického vzdělávání a rozvoje čtenářské a matematické gramotnosti. Tato podpora bude doplněna materiální podporou škol, a to v podobě zařízení a technologií. Vznikne unikátní Expozice Matematikum v IQLANDII.
- Dalším cílem projektu je motivace žáků ke vzdělávání v polytechnických oborech, od MŠ, přes ZŠ až SŠ a navázání kvalitnější spolupráce mezi Technickou univerzitou v Liberci a středními školami v regionu.
- Specifickým cílem je nastavení mechanismu systémové podpory v oblasti zkvalitnění péče o nadané žáky.
Projekt je zaměřen na řešení problémů v oblasti rovných příležitostí ve vzdělávání, jež jsou identifikovány ve Školské inkluzivní koncepci kraje, stejně jako na snížení předčasných odchodů ze vzdělávání, a to formou vzdělávání kariérových poradců na ZŠ a také zvýšením a zefektivněním péče o nově příchozí žáky na SŠ.
Projekt je financován z EU v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Science Learning Center Liberec
- Reg. č.: CZ.1.05/3.2.00/09.0158
- Název programu: OP Výzkum a vývoj pro inovace
- Číslo a název oblasti podpory: 5.3.2 Propagace a informovanost o výsledcích VaV
- Nositel: LABYRINT BOHEMIA, o. p. s.
- Partneři:
- Centrum vzdělanosti Libereckého kraje, p.o.
- Liberecký kraj
- Technická univerzita v Liberci
- Termín realizace: 01.01.2009 – 28.02.2014
Celkové způsobilé výdaje projektu: 381 275 000 Kč
Strukturální fond (ERDF): 324 083 750 Kč (85 %)
Státní rozpočet (SR): 57 191 250 Kč (15 %)
Zásadní projekt pro dnešní podobu science centra iQLANDIA se podařilo uskutečnit v letech 2009 – 2014.
Realizace projektu byla završením mnoholetého úsilí o vybudování science centra v Liberci.
- Povedlo se vytvořit kvalitní a reprezentativní prostředí pro aktivity směřující k zpřístupnění problematiky vědy a výzkumu co nejširší veřejnosti zajímavou a atraktivní formou.
- Stavba částečně z revitalizovaného brownfields a s přístavbou nového objektu v centru Liberce byla dokončena na konci roku 2013 a otevřena veřejnosti 28. 3. 2014.
- IQLANDIA se od té doby profiluje jako významné evropské centrum popularizace vědy, výzkumu a přírodních věd.
Business Talent
- Období realizace: 1. 9. 2022 – 30. 6. 2023
- Nositel projektu: Ministerstvo Kultury
- Místo realizace: Liberec
Předmětem projektu je pokračování a rozšíření žákovské soutěže Business Talent. Jedná se o soutěž určenou pro žáky osmých a devátých tříd základních škol Libereckého kraje, kteří soutěží o nejlépe zrealizovaný podnikatelský plán. Během samotné soutěže budou žákům k dispozici lektoři a mentoři, kteří budou během práce se žáky rozvíjet své znalosti a dovednosti. Rozšíření soutěže bude realizováno formou spolupráce a výrobou funkčních kompenzačních pomůcek pro organizaci DePejSek Liberec z.s. věnující se tělesně postiženým. Tématem letošního ročníku soutěže je „kompenzační pomůcka pro tělesně postižené“. Hlavním výstupem projektu je profesní rozvoj lektorů. Do projektu je aktivně zapojeno 9 lektorů.
Cíle projektu:
- Rozvoj dovedností a kompetencí stávajících lektorů v kulturně kreativní oblasti.
- Tvorba metodických postupů pro práci žáků s moderními technologiemi.
- Mentoring školních týmů.
Dílčí cíle:
- Tvorba soutěžních výrobků školních týmů s následnou zpětnou vazbou poroty
- Funkční výrobek, sloužící pro lidi s postižením
- Tvůrčí spolupráce se spolkem DePejsek
Projekt byl financován prostřednictvím dotace č.j. MK 58198/2022 OUKKO projektu Business Talent reg. číslo 0213000144.
Science Learning Center Liberec – doplnění expozic
- Reg. č.: CZ.1.05/3.2.00/20.0374
- Název programu: OP Výzkum a vývoj pro inovace
- Číslo a název oblasti podpory: 5.3.2 Propagace a informovanost o výsledcích VaV
- Nositel: iQLANDIA
- Termín realizace: 01.01.2015 – 31.12.2015
Celková výše finanční podpory: 49 986 000 Kč
Strukturální fond (ERDF): 42 488 100 Kč (85 %)
Státní rozpočet (SR): 7 497 900 Kč (15 %)
Cílem tohoto projektu bylo rozšíření vzdělávací infrastruktury směřující ke zvyšování zájmu mladé generace o přírodní a technické obory, jejich studium a kariéru ve vědě a výzkumu.
Rozvoj aktivit centra iQLANDIA byl zajištěn prostřednictvím pořízení vzdělávací infrastruktury a propagace centra.
V projektu realizovaném v roce 2015 bylo provedeno zejména rozšíření a upgrade expozic, rozšíření laboratoří, zakoupení licencí na nové pořady a propagační činnost.
V projektu byly řešeny tyto aktivity:
- rozšíření expozice Geo, GeoLab a Cosmo,
- rozšíření expozice Člověk
- rozšíření expozice Věda v domě,
- rozšíření expozice Svět vody,
- pořízení expozice Matematikum,
- doplnění vybavení expozic,
- rozšíření expozice TUL,
- doplnění AV techniky,
- upgrade planetária,
- pořízení putovní expozice Talent,
- nákup představení do planetária,
- rozšíření technického vybavení laboratoří.
Výroba interkativních exponátů
Registrační číslo projektu: CZ.06.2.58/0.0/0.0/16_065/0009378
IQLANDIA, o.p.s. předala veškeré své znalosti a zkušenosti s výrobou interaktivních exponátů sociálnímu podniku IQLANDIA SERVIS, s.r.o. Podnik v rámci projektu pořídil investiční vybavení pro výrobu exponátů a úklid nemovitostí. Vytvořila se nová pracovní místa pro osoby se ZP a uchazeče o zaměstnání a realizují nové zakázky.
Projekt probíhal od 26. 11. 2018 do 31. 10. 2019 a byl financován z Integrovaného regionálního operačního programu v rámci výzvy IROP na sociální podnikání (integrované projekty IPRÚ Liberec – Jablonec nad Nisou).
Člověk a zvíře
- Reg. číslo: ERN-0792-CZ-16.11.2018
- Hlavní partner: IQLANDIA, o.p.s., Nitranská 410/10, 460 07 Liberec
- Projektový partner: Tierpark Zittau e. V., Weinaupark 2A, 02763 Zittau, Německo
- Termín realizace: 1. 3. 2019 - 31. 12. 2019
Projekt měl za cíl vzájemné poznávání a setkávání dětí obdobného věku z obou stran hranic, odbourávání předsudků, navýšení jazykových kompetencí a sociálních dovedností. Realizaci projektu zařadily školy do projektového dne v rámci výuky přírodopisu.
Polovina školní třídy z Německa a polovina školní třídy z Česka společně navštívila žitavský Tierpark, kde se seznámila se schopnostmi a smysly zvířat. V ten samý den druhá polovina české a německé třídy navštívila společně libereckou iQLANDII, kde vyzkoumala lidské schopnosti a smysly. Po týdnu se obě poloviny třídy vydaly do zařízení, které dosud nenavštívily. K dispozici měly tlumočníky a odborné lektory. Žáci v obou zařízeních vyplnili pracovní listy, každá třídy dostala za odměnu věcnou cenu.
Art and Science
Inovativní formy učení v přeshraniční spolupráci v česko-německo-polském trojzemí
- Reg. č.: 100312915
- Název programu: Programu na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko
- Termín realizace projektu: 01. 10. 2017 – 31.12. 2020
- Partneři projektu:
- Hillersche Villa e. V. (D)
- Technische Universität Dresden – IHI Zittau (D)
Na tisíc studentů z českého, německého a polského pohraničí byli zapojeni do unikátního mezinárodního projektu neformálního vzdělávání propojujícího vědu a umění pod názvem Art & Science.
Studenty z patnácti středních škol – převážně víceletých gymnázií – z Löbau, České Lípy, Jelení Hory a dalších příhraničních měst čekalo dohromady devadesát speciálních týdenních workshopů zaměřených na divadlo, hudbu, film, fotografii, akční umění a další média.
Jednalo se o stěžejní aktivitu projektu, během které mladí lidé ve věku od 12 do 17 let pomocí zážitkové pedagogiky získali poznatky a osvojí si dovednosti jak z umělecké oblasti, tak z oblasti přírodních věd a techniky.
Workshopy se střídavě uskutečnili v liberecké iQLANDII, německém Groβhennersdorfu a polském Niedamirowě.
- Školáci si mohli vybrat jakoukoliv ze specializovaných dílen.
- Mezinárodní skupina studentů pak pod vedením zkušených lektorů a tlumočníků po dobu sedmi dní pracovala na společném projektu, který na závěr soustředění představila.
- Cílem projektu bylo, aby se mladí lidé z pohraničí co nejvíce poznali, naučili se týmové spolupráci a zodpovědnosti a odbourali komunikační a jazykové bariéry.
Budování kapacit pro rozvoj škol
- Reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008275
- Název programu: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
- Číslo výzvy: 02_16_032
- Název výzvy: Výzva č. 02_16_032 pro Budování kapacit pro rozvoj škol II v prioritní ose 3 OP
- Termín realizace projektu: 1. 7. 2018 – 31. 12. 2021
- Veškeré použité fotografie na stránce projektu byly vloženy v souladu s GDPR.
Cílem tříletého projektu byla podpora a rozvoj klíčových kompetencí dětí, žáků, pedagogických pracovníků a pracovníků science centra.
Hlavním přínosem projektu bylo propojení formální výuky ve školách s neformální výukou v prostorách science centra.
V rámci projektu vzniklo 10 tematických celků propojujících mezipředmětové vazby přírodovědných oborů:
- 3D tisk a robotika
- Chemické reakce
- Jaderná energie
- Role rostlinné říše v řešení globálních problémů
- Elektrotechnika
- Člověk
- Do vesmíru a zase zpátky
- Řemesla a společnost
- Vlastnosti látek
- Země jako vesmírné těleso
Programy byly zaměřeny na praktické činnosti, skupinovou práci a posilování klíčových kompetencí k řešení problémů a učení.
Programy byly připraveny pro žáky obou stupňů základních škol a 1 z programů byl určen dětem navštěvujícím mateřskou školu.
- Součástí každého programu byl interaktivní workshop využívající zázemí science centra.
- Pro výuku ve škole byly připraveny návody na aktivity podporující skupinovou práci studentů, jejich samostatné objevování přírodních zákonitostí a také osvojování kompetencí k učení a řešení problémů.
- Pro učitele byly vytvořeny podpůrné metodické materiály.
- Každý z programů vycházel z požadavků RVP, kladl důraz na mezipředmětové vazby a pomáhal žákům osvojovat si vybrané klíčové kompetence.
- Tvorba, pilotování a evaluace jednotlivých témat probíhala postupně během 3 let realizace projektu.
Didaktika – Člověk a příroda A
- Období realizace: 2. 1. 2017 – 31. 12. 2019
- Nositel projektu: Západočeská univerzita v Plzni
- Místo realizace: Plzeňský kraj, Ústecký kraj, Královéhradecký kraj, Olomoucký kraj
Cílem projektu „Didaktika - Člověk a příroda A“ byl rozvoj kompetencí vzdělávání ve vzdělávací oblasti RVP ZV Člověk a příroda prostřednictvím pravidelné a dlouhodobé spolupráce akademiků, pedagogů ZŠ a odborníků z NNO v oblasti inovace oborových didaktik.
Hlavními aktivitami byly příprava inovovaných strategií učení a jejich ověření (akční výzkum).
Vedlejším výstupem projektu byly modelové učební jednotky pro vybrané učivo.
Podstatou projektu byla dlouhodobá spolupráce oborových didaktiků, obecných didaktiků, odborníků z oblasti pedagogiky, psychologie, učitelů nižšího stupně sekundárního vzdělávání, odborníků z oblasti neformálního vzdělávání a dalších odborníků z praxe.
Tito společně ověřují didaktické inovace vedoucí k efektivnímu dosažení vzdělávání žáků.
Smyslem společenství praxe bylo rozvíjet prostřednictvím spolupráce kompetence pedagogických pracovníků tak, aby byli schopni lépe přizpůsobit vzdělávání potřebám jednotlivých žáků a studentů.
Webové stránky projektu: http://didaktika.zcu.cz/cz/index.html
Tento projekt byl spolufinancován EU.
Hurá do laboratoře
- Název programu: Dotační fond Libereckého kraje
- Název výzvy: Program volnočasových aktivit
- Nositel: iQLANDIA
- Termín realizace: 1.5.2019 – 31.10.2019
Projekt „Hurá do laboratoře“ byl dlouhodobým programem iQLANDIE a měl za cíl poskytnout atraktivní a smysluplné využití volného času spojeného se vzděláváním v oblasti přírodovědných oborů.
Účastníci programu získali hlubší porozumění vědeckých jevů, které se dějí kolem nás, a to nenásilnou a zábavnou formou.
Projekt „Hurá do laboratoře“ navazoval na předešlé ročníky tohoto projektu a další oblíbené volnočasové aktivity.
Program Hurá do laboratoře běžel po celý rok vždy každý víkend, o svátcích a prázdninách ve 14.00 a v 15.00 hodin.
Součást podpory Libereckého kraje byla realizace 3 workshopů, které probíhaly od května do října 2019, doplněné o science show v prostorech auditoria.
Projekt spolufinancoval Liberecký kraj.
Místní akční plán MAP II
- Období realizace: 1. května 2019 – 30. dubna 2022
- Nositel projektu: MAS Podještědí
- Partneři projektu: iQLANDIA
- Místo realizace: správní obvod obce s rozšířenou působností Liberec
- Počet zapojených škol: 94 základních a mateřských škol
Cílem projektu byla podpora vzdělávání v mateřských a základních školách na Liberecku. Rozvoj spolupráce a partnerství škol, zřizovatelů, žáků, rodičů a aktérů neformálního a zájmového vzdělávání.
Projekt byl určen žákům, pedagogům, institucím a dalším osobám, kteří se zapojují do vzdělávání dětí předškolního a školního věku.
- IQLANDIA byla zapojena do projektu v aktivitách týkajících se Polytechnického vzdělávání.
- Během projektu proběhlo v iQLANDII 50 dnů polytechnického rozvoje pro žáky ZŠ a jejich pedagogy.
- Na 2 500 žáků se zúčastnilo vzdělávacích programů pod vedením odborných lektorů.
- Programy vyžívající interaktivní expozice a planetárium byly přizpůsobené věkové skupině dětí a žáků druhého stupně ZŠ.
Na učitelích záleží
- Období realizace: 1.8. 2021 – 31.12. 2021
- Nositel projektu: Science centrum iQLANDIA, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Místo realizace: Liberecký kraj
- Název projektu: Zatraktivnění výuky matematiky s podporou neformálního vzdělávání v Science centrech
Hlavním cílem projektu byla metodická podpora pedagogických pracovníků a studentů připravujících se k povolání pedagoga, věnující se výuce matematiky na základních školách. Dále pak výměna zkušeností mezi pedagogy a sdílení příkladů dobré praxe.
Hlavními aktivitami byla příprava Sady nápadů k zatraktivnění výuky matematiky, která byla umístěna k volnému stažení na webových stránkách science centra.
Na základě dlouhodobé zpětné vazby od učitelů jsme v iQLANDII vnímali potřebu zabývat se matematikou jako důležitou oblastí neformálního vzdělávání. Žákům chybí motivace, často neví, jak používat matematiku v běžném životě a k čemu ji vlastně prakticky potřebují. Učitelé nemají příliš možností, jak zapojit prvky neformálního vzdělávání do výuky matematiky. Během přípravy na jednotlivé výukové hodiny nemají prostor na vymýšlení praktických činností, případně na výrobu vlastních originálních pomůcek. Aktivní učitelé jsou časově velmi vytížení a na tyto činnosti jim nezbývá čas. Z výše uvedených důvodů jsme se rozhodli metodicky podpořit učitele a poskytnout jim příležitost k výměně zkušeností, k získání nových poznatků pro výuku matematiky, a to formou Sady nápadů k zatraktivnění výuky matematiky.
Projekt byl podpořen z výzvy „NA UČITELÍCH ZÁLEŽÍ, ROZHODNUTÍ č. 20863/2021-2.“
Šablony II
Pro účely využití finančních prostředků ze strukturálních fondů MŠMT v projektu ŠABLONY II (aktivita Projektový den mimo školu) nabízí iQLANDIA školám a organizacím trvale pracující s dětmi možnost uzavřít Smlouvu o poskytnutí služeb Uzavření smlouvy je možné pro vstup do expozic, programy anebo kombinaci obou. V projektu je nutné, aby škola měla zajištěného vlastního odborníka z praxe, který s dětmi před i po návštěvě našeho centra pracuje. iQLANDIA tohoto odborníka nezajišťuje a je nezbytné, aby si jej organizace zajistila samostatně. Není možné našimi lektory zajistit jakékoliv podpisy dokumentů. Smlouvu o poskytnutí služeb může za iQLANDII podepsat pouze statutární orgán, tj. ředitel.
Pokud budete se zněním smlouvy souhlasit, prosíme o doplnění potřebných údajů a zaslání na email rezervace@iqlandia.cz. Podpis je potřeba zrealizovat i v listinné podobě.
Příspěvek ze strukturálních fondů, mezi které patří i čerpání v rámci výzvy ŠABLONY II, nelze kombinovat s příspěvkem Nadačního fondu IQLANDIA a vstupné je fakturováno v plné výši.
IKAP, MAP mimo Liberecko
IQLANDIA o.p.s. je partnerem projektu NAKAP LK II, v rámci kterého poskytuje neformální vzdělávání Základním a Středním školám z Libereckého kraje. Pokud vás zajímají možnosti financování návštěvy IQLANDIE a jejich provozů, zkuste kontaktovat svého zřizovatele o možnostech podpory prostřednictvím lokálních projektů z vašeho kraje. (např. IKAP/MAP/NAKAP/OKAP, popřípadě dalších veřejných zdrojů, apod.).
Rezervaci návštěvy je potřeba objednat na e-mailu rezervace@iqlandia.cz.
Příspěvek ze strukturálních fondů, mezi které patří i čerpání v rámci výzvy IKAP či MAP, nelze kombinovat s příspěvkem Nadačního fondu IQLANDIA a vstupné je fakturováno v plné výši.
MAP Liberecko
IQLANDIA o.p.s. se od 1. 5. 2019 stala partnerem projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro oblast Liberecko II (MAP II - Liberecko), ve kterém zajišťuje realizaci aktivit komplexního rozvoje polytechnického vzdělávání napříč všemi ZŠ ORP Liberec, speciální programy bude realizovat též pro děti z MŠ a pedagogy ZŠ a MŠ.
Pod záštitou IQLANDIA, o.p.s. je organizován také klub učitelů polytechnických a přírodovědných předmětů, který učitelům poskytuje návody na zatraktivnění výuky těchto předmětů.
Významným způsobem tak partner přispívá k efektivní vazbě školních znalostí a dovedností žáků ZŠ.