Program pro žáky 8. tříd na téma dezinformace

V dnešní digitální době se šíření dezinformací v mediálním prostoru stává stále větším problémem, který výrazně ovlivňuje společnost, zejména mladou generaci. S rozvojem technologií a online komunikace se neověřené nebo zkreslené informace šíří rychleji a snadněji než kdy dříve. To může vést k nesprávným přesvědčením, zmatku nebo dokonce dezinformovanosti veřejnosti.
Pro žáky 7. a 8. tříd základních škol jsou často koncepty mediální gramotnosti, ověřování informací a porozumění šíření dezinformací příliš složité. Tradiční metody výuky mohou děti odradit, zvláště pokud nejsou zvyklé na samostatnou práci s textem. Proto přicházíme s inovativním řešením – vzdělávací hrou s kartami a hracím plánem, která děti vtáhne do role reportážního týmu, připravujícího článek o proběhlé události.
Děti budou rozděleny do malých skupin o maximálně pěti členech, kde každý tým bude fungovat jako samostatná novinářská redakce. Každý tým si vytvoří vlastní název a rozdělí si fiktivní role, které jim pomohou řešit různé úkoly v průběhu hry. Tato nově nabytá identita a dovednosti motivují žáky k aktivnímu zapojení do hry.
Hra má investigativní téma, kde žáci sbírají důkazy na nástěnce, kde jsou jednotlivá fakta propojena provázky. Děti ve hře budou vyzpovídat účastníky nebo očité svědky události a snažit se najít faktické informace, které na konci použijí při psaní článku. Cílem programu je přiblížit dětem proces tvorby novinových článků a ukázat jim různé kanály pro šíření informací, než je jen tradiční zpravodajství. V rámci hry se také dozví, jaké rozdíly existují mezi těmito kanály (např. sociální sítě, články obsahující skrytou reklamu).
Tato aktivita je součástí projektu Empowering Europeans Against Disinformation (EEAD) a byla vytvořena v rámci programu digitálního aktivismu sítě TechSoup. Hra nejenže učí děti důležitým dovednostem, ale zároveň je baví a motivuje k hlubšímu porozumění světu médií a informací.
Financováno Evropskou unií

TechSoup_Global_Network_logo.png VIA_logo_RGB_color (1).png

Business Talent 2024

  • Období realizace: 2. 9. 2024 – 30. 6. 2025
  • Nositel projektu: Ministerstvo Kultury
  • Místo realizace: Liberec

Letošní ročník přináší zcela nové výzvy a posouvá laťku kreativity a inovace ještě výš. Hlavním tématem letošního ročníku je konstrukce funkčního přístroje z poskytnutých součástek. Jaký přístroj to bude a k čemu bude sloužit? To zůstává zatím tajemstvím, aby soutěžící mohli plně zapojit svou kreativitu a technické dovednosti. Tento ročník je navržen tak, aby účastníci nejen prokázali své schopnosti v oblasti techniky, ale také se naučili pracovat v týmu, efektivně komunikovat a přemýšlet inovativně. Soutěžní den bude plný vzrušení a inspirace, kdy žáci budou muset čelit různým výzvám a hledat nejefektivnější řešení. Jejich výtvory budou posuzovány odbornou porotou, která bude hodnotit nejen technickou kvalitu, ale také originalitu a přidanou hodnotu jejich projektů.
A protože je Business Talent nejen o vzdělávání, ale také o soutěžení, ti nejlepší neodejdou s prázdnou. Na vítězné týmy čekají atraktivní ceny, které zahrnují GoPro kameru, termokameru a sadu Microbitů. Tyto ceny podpoří další rozvoj jejich technických a kreativních dovedností a umožní jim pokračovat v jejich vzdělávání a objevování světa technologií. Ročník 2024 slibuje být nezapomenutelnou příležitostí, která nejen rozvine dovednosti účastníků, ale také je připraví na výzvy, které je čekají ve světě moderní techniky a podnikání. 
Hlavním výstupem projektu je profesní rozvoj lektorů. Do projektu je aktivně zapojeno 9 lektorů.

Cíle projektu:

  1. Rozvoj dovedností a kompetencí stávajících lektorů v kulturně kreativní oblasti.
  2. Tvorba metodických postupů pro práci žáků s moderními technologiemi.
  3. Tvorba soutěžních výrobků školních týmů s následnou zpětnou vazbou poroty
  4. Mentoring školních týmů.

Podpořeno z projektu „Smart Akcelerátor Libereckého kraje III", reg. č. CZ.02.01.02/00/22_009/0003642.